زوج درمانی: روشن روش

اگرچه تکنیک و مهارت درمانگر در به کارگیری نظریه های زوج درمانی و بهبود رابطه بسیار حائز اهمیت است؛ اما همواره یکسری تمرین ها وجود دارد که زوجین باید آنها را به طور مرتب انجام دهند. ممکن است درمان را با این باور شروع کنید که هر کاری که لازم است برای بهبود رابطه و با هم ماندن انجام خواهید داد. این موضوع موجب شد من به این سوال فکر کنم که با وجود اینکه تحقیقات و پژوهشها، نشانگر سودمندی و موثر بودن عملکرد راه حل محور هستند، چرا سازمانهای بهداشت روانی و منابع تامین بودجه، تصمیمات لازم در مورد انجام این نوع رویکردهای درمانی، برای رفع مشکلات بیماران را هماهنگ نمیکنند. گلاسر معتقد است همه افراد، رفتارهایی را انجام می دهند که انتخاب خودشان باشد زیرا با انجام آن رفتارها، نیازهای اصلی زندگی خود اغنا می کنند. جهت آموزش واقعیت درمانی گلاسر از پکیج آموزش واقعیت درمانی گلاسر استفاده گردید که شامل 10 جلسه آموزشی یک ساعته میباشد و برای جمعآوری دادهها نیز از مقیاسهای رضایت زناشویی(اولسون،1998) رضایت از زندگی( دینر، 1985) و مهارتهای ارتباطی(نوران،1967) استفاده شد. مداخلههای درمانی زوجدرمانی هیجانمدار (جانسون، ۲۰۱۲) و زوجدرمانی مبتنیبر نظریهٔ انتخاب (گلاسر و گلاسر، ۲۰۱۰) بود.

درصورت عدم اطلاع متقاضی از هریک از مراحل مذکور، مسئولیت آن متوجه وی است و هیچگونه حقی برای تکرار هیچ یک از مراحل فوق برای او نخواهد بود. من می خواهم نقش دکتر گلسر در مورد بی و جیم که در کتاب خود، مشاوره با رویکرد نظریه انتخاب، توضیح داده بود را ایفا بهترین روانشناس کنم. در ابتدای جلسه اول برای اعضای خانواده توضیح داده می شود که روند جلسات به صورت هفتگی و هر جلسه 60 دقیقه است.و به مدت پنج هفته ادامه خواهد داشت و در طی این جلسات اصول اساسی رویکرد شناختی-رفتاری آموزش داده می شود. بیشترین وقت جلسه صرف گفتگو درباره آینده و راهکار میشود. با یادگیری مکانیسمهای مقابله و تکنیکهای زوجدرمانی که به شما کمک میکند با استرس، عصبانیت، غم و اندوه یا هر احساس دیگری که در رابطهتان دخالت میکند کنار بیایید، مسیری را برای آینده تعیین میکنید. مهم نیست که ازدواج شما چقدر سالم باشد یا مدت زمانی که با هم بوده اید، مطرح کردن موضوعات حساس با همسرتان دشوار است. مطرح کردن مسائل حساس و خطر طرد شدن، انتقاد یا قضاوت شدن توسط همسرتان به سطحی از آسیب پذیری نیاز دارد. زوجی را در نظر بگیرید که نیاز به بهبود الگوهای ارتباطی در ازدواج خود دارند.

در این مطلب 7 تمرین زوج درمانی مطرح شده است که میتوانید با همسرتان امتحان کنید تا هر گونه الگوهای ارتباطی ناسالم و درگیریهایی را که ممکن است در ازدواج شما ایجاد شده باشد، بهبود بخشید. زوج درمانی فضای امنی را ایجاد می کند که در آن مرزها تعیین و اجرا می شود و یک شخص ثالث بی طرف بر این فرآیند نظارت می کند و می تواند در صورت لزوم مداخله کند. همسری که ناراحت نیست از تکنیک آینه سازی استفاده می کند تا به همسرش اجازه دهد افکار و احساسات خود را در مورد یک موضوع بیان کند. با این حال، یک اخطار برای استفاده از این تکنیک وجود دارد. تعهد دادن شخص به بهبود فضا و ارتقای رابطه زوجین اهمیت دارد. سپس زوجین از شرایط موارد استثنا به عنوان راه حل های آتی استفاده میکنند. درمانگر شما می تواند به آنچه که هر دو می گویید گوش دهد و سپس بازخورد صادقانه، بی طرفانه و غیرمتعصبانه ارائه دهد. سپس همسر آنچه را که از شریک زندگی خود شنیده بود، “آینه” میکرد و در صورتی که آن را درست متوجه نشد، توضیح میداد. در صورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج استفاده کنید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

یعنی کسی که از حارج گود به رابطه ما نگاه می کند و یک بررسی علمی می کند. هنگامی که در زمینه زوج درمانی استفاده می شود، برای کمک به زوج ها استفاده می شود تا از وارد شدن حالت تدافعی به یک درگیری جلوگیری کنند و به هر فرد اجازه می دهد احساس کند که شنیده می شود. اگر نتوانید این تکنیک را صادقانه از محل تفاهم اجرا کنید، طعنه آمیز یا حامی به نظر می رسد و هدف آن را شکست می دهد و درگیری را تشدید می کند. این ها همه در گذر زمان کم رنگ می شود و یک مشاوره زوج و زوجدرمانگز خوب می تواند نقاط قوت رابطه شما را مجددا پررنگ کند. نگاه کردن به پاسخ به این سؤالات و شروع به درک الگوهای روابط خود - چه در زمان های خوب و چه در شرایط دشوار - می تواند در کمک به بهبود رابطه و ایجاد پیوند قوی تر بسیار مهم باشد. زوج درمانی می تواند به شما کمک کند تا مشکل واقعی ایجاد این موانع را کشف کنید، آنها را برطرف کنید و بفهمید که چگونه (یا اگر) می توانید آنها را حل کنید.

[ بازدید : 32767 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ پنجشنبه 26 مرداد 1402 ] [ 12:12 ] [ pama653 ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]